לגוגל אין תוכניות למנוע חיפוש בסין, כך אישר סונדאר פיצ'אי לקונגרס האמריקני

"אנחנו לא עוסקים בפעילויות פרטיזניות", אמר פיצ'אי לפאנל חברי הקונגרס, לאחר שאישר כי פרויקט זה היה אמיתי וגוגל אכן עבדה עליו.

 

לגוגל אין תוכניות להשיק מחדש את מנוע החיפוש בסין, אם כי היא ממשיכה ללמוד את הרעיון, כך אמר מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי, לפאנל של חברי קונגרס בארה"ב לאור הבחינה הגוברת של חברות טכנולוגיות גדולות. מחוקקים ועובדי גוגל העלו חששות שהחברה תעמוד במדיניות הצנזורה וההגנה של סין, אם היא תיכנס מחדש לשוק מנועי החיפוש של האומה האסייתית.

 

פלטפורמת החיפוש העיקרית של גוגל נחסמה בסין מאז 2010, אבל חברת Alphabet Inc כבר מנסה לסלול את דרכה מחדש לתוך המדינה, אשר מכילה את המספר הגדול ביותר של משתמשי הסמארטפונים בעולם. "כרגע, אין לנו כוונה להפעיל מחדש את מנוע החיפוש בסין", אמר פיצ'אי לוועדת המשפטים של בית הנבחרים האמריקני.

 

פיצ'אי הוסיף כי גוגל "פיתחה ובחנה את מנוע החיפוש. הפרויקט שלנו נמשך זמן מה. בשלב מסוים, היו לנו למעלה מ-100 עובדים שעבדו על זה, למיטב הבנתי". פיצ'אי אמר כי אין דיונים שוטפים עם הממשלה הסינית לגבי הנושא. הוא נשבע להיות "שקוף לחלוטין" עם קובעי המדיניות במידה שהחברה תחזיר את מנוע החיפוש לסין.

 

במכתב שפורסם למחוקקים בארה"ב באוגוסט, פיצ'אי אמר כי סיפוק מנוע חיפוש כזה לסין ייתן "הטבות נרחבות" למדינה הענקית, אך לא ברור אם גוגל יכולה להפעיל שם את השירות שלה. פקיד ממשלתי בסין, שהסכים לדבר באנונימיות, מסר לסוכנות הידיעות רויטרס בחודש שעבר כי לא סביר שגוגל תקבל אישור להשיק מנוע חיפוש ב-2019.

פיצ'אי מצידו לא ציין באילו צעדים תנקוט גוגל כדי לקיים את החוקים הסיניים אם מנוע החיפוש שלה ייכנס מחדש לשוק.

 

תחת חקירה של חבר קונגרס דמוקרטי, פיצ'אי אמר כי ישמח לעסוק בדיונים הנוגעים לחקיקה ואשר יחזקו את ועדת הסחר הפדרלית בטיפולה בהתנהגות מפלה ברחבי האינטרנט. חבר הקונגרס אמר עוד לפיצ'אי כי קשה לו לדמיין את האפשרות לפעול בשוק הסיני במסגרת הממשלה הנוכחית ולשמור על מחויבות לערכים אוניברסליים, כמו חופש הביטוי והפרטיות האישית.

 

יריביה של גוגל בכל מה שקשור לחיפושים של שופינג ונסיעות התלוננו זה מכבר על הורדתם בתוצאות החיפוש של החברה.

 

רוב הדיון בבית הנבחרים התמקד בחששות של הרפובליקנים שתוצאות החיפוש של גוגל מוטות נגד השמרנים, וכי החברה ביקשה להשפיע על התוצאה של הבחירות לנשיאות ב-2016. הדמוקרטים דחו את הטענה וכינו אותה "פנטזיה", ולפחות אחד מהם אמר כי תוצאות החיפוש הדגישו דווקא קולות שמרניים יותר בחברה האמריקנית. פיצ'אי אמר כי מנוע החיפוש של גוגל מנסה לעזור לאנשים להירשם, להצביע או למצוא את מקום הקלפי, אך דחה טענות שהחברה שילמה עבור הסעות של בוחרים ממוצא לטיני לסקרים בכמה מדינות ברחבי ארה"ב.